Vsadila bych se, že pokud by vás někdo uprostřed noci vzbudil a chtěl po vás vyjmenovat deset sportovních značek, které vyrábějí trailové boty, šance, že se zachráníte, je rozhodně vyšší než pravděpodobnost, že by ve výběru zazněla značka Columbia Montrail. A je to škoda, protože model Trans Alp F.K.T. II se vyloženě povedl.
Columbia je všeobecně známá jakožto výrobce kvalitní (a dosti drahého) sportovního vybavení. Je to společnost s dlouhou tradicí, která vznikla v americkém Oregonu v roce 1938 a stále zůstává rodinnou firmou. V roce 2006 za 15 milionů dolarů koupila firmu Montrail, která se specializovala na výrobu trailových běžeckých a turistických bot a dlouhou dobu byla v tomto odvětví jedničkou na americkém trhu. Odtud tedy název celé řady (ultra/trailového) běžeckého vybavení Columbia Montrail.
Model Trans Alp F.K.T. II se v prodejní síti objevil v roce 2017 jako nástupce (nepřekvapivě) modelu Trans Alp F.K.T. I. Oproti předchůdci nový model značně zeštíhlel, nicméně i tak zůstává na první pohled robustní botou s vysokou mezipodešví, která slibuje dostatečné pohodlí. A slib skutečně plní. Svými parametry (323 gramy v pánské dvaačtyřicítce a 6mm hloubkou vzorku) balancuje na pomezí mezi trailovou běžeckou a turistickou botou. Vyběhněte s ní na asfalt a natrápíte se, až hrůza.
Jenže takováhle bota přece na asfalt nepatří, můžete namítnout. Vezměte ji tedy do terénu a začnou se dít divy. Ne, není to rozhodně „nejrychlejší pánská horská běžecká obuv“, jak slibuje reklama a onen FKT (Fastest Known Time) by se v nich dal zaběhnout snad leda kdyby danou trasu ještě nikdo neběžel. Ale pokud chcete botu, na kterou se budete moct v náročném horském terénu plně spolehnout a nemusíte nutně cítit každý kamínek, naopak hledáte pohodlí, čtěte dál, protože jste právě našli adepta na příští střevíčky do hor.
Trans Alp F.K.T II je bota tlumená po celé délce podešve se zvýšeným tlumením pod patou. Rozdíl mezi patou a špičkou je osm milimetrů. V mezipodešvi je využit materiál FluidFoam, jenž podle výrobce zajišťuje o 17 % větší odpružení než běžná EVA (neboli ethylenvinylacetát, lehký materiál s pórovitou strukturou a skvělými tlumicími vlastnostmi, ze kterého se mezipodešve vyrábí nejčastěji). Uprostřed je bota od špičky po patu tvrdší, po stranách měkčí a s případnou laterální nestabilitou se bota vyrovnává víc než jen dobře.
Zesílená, voděodolná špička je skvělá. Celkově se boty snadno nenamočí, a když už se tak stane, rychle schnou (alespoň pocitově). A nakopnuté drobnější kameny nebo kořeny ani neucítíte. Jazyk je příjemně polstrovaný a v botě krásně sedí. Lehce elastické tkaničky jsou trochu problém – jejich délka je přesně vypočítaná, a pokud jste fandové dvou uzlíků, případně si je rádi (jako já) provléknete přídavným očkem tkanice, abyste zpevnili kotník, budete buď potřebovat hodně šikovné prsty, nebo budete mít holt smůlu (případně si koupíte jiné tkaničky). Stejně tak je problém s jejich utahováním – očky špatně kloužou a je proto potřeba je utahovat pokaždé odspoda, což není něco, co byste dvakrát chtěli.
Celogumová podrážka s ochranou TrailShield (což je lehký, pružný materiál vyplňující prostor mezi vnější podrážkou a mezipodešví, který, slovy výrobce, navíc „eliminuje potřebu použití lepidel a zajišťuje maximální ochranu bez použití plastů, které brání přirozenému ohybu a přidávají váhu“) slibuje dlouhou životnost a je poměrně těžké si přestavit terén, který by nezvládla.
Šestimilimetrový vzorek, kdy v přední části boty jsou výstupky zkosené opačným směrem než v části pod patou, se stará v terénu o skutečně skvělou trakci. I na závodech, kde je jasně specifikovaná povinná hloubka vzorku, se v pohodě vejdete do limitu. Šířkou je bota vhodná spíše pro běžce s průměrně širokou nohou, prostor na prsty je dostatečný. Pánský model je dostupný ve trojím barevném provedení – modro-oranžovém, oranžovo-modrém a žluto-modrém. Z estetického hlediska působí trochu divně logo firmy, což jsou v podstatě jen dvě jména, každé psané jiným fontem, připláclé z vnější strany svršku. Pokud ovšem razíte heslo, že barva (ani logo) neběhají, je tato informace značně podružná.
Testovací pár Trans Alp F.K.T II jsme po pár zkušebních bězích, kdy na nás boty udělaly velice dobrý dojem, podrobili na konci července ultimátnímu testu – vzali jsem je na 110kilometrovou trasu Grossglockner Ultratrailu, kde se v těžkém alpském terénu měly ukázat všechny jejich silné i slabé stránky. Výsledkem je jednoznačný dojem, že tu máme botu, ve které klidně zdoláte bahno, kameny, trávu, brody nebo sněhová pole. Je to zároveň bota, která poskytuje vysokou míru pohodlí a ani v náročném terénu po mnoha hodinách běhu v ní nebolí chodidla. Závod byl sice po patnácti hodinách kvůli počasí zrušen, nicméně navzdory třem brodům, dvěma sněhovým polím a mnohakilometrovým seběhům jsme si neodnesli překvapivě jediný otlak ani puchýř a dokonce nepřijdeme ani o žádný (další) nehet.
Veškeré vyjmenované plusy jsou samozřejmě vyváženy tím, že je bota nemotornější a těžká, čili na vítězství to v ní nebude. I tak ale překvapivě nepůsobí těžkopádně (na rozdíl od asfaltu, kde je to vážně tragédie). Pokud tedy v terénu dáváte před rychlou malou mořskou vílou přednost pohodlí a záleží vám na tom, že vám bota propůjčuje jistotu, do příštího výběru Columbie Montrail Trans Alp F.K.T. II určitě zahrňte – vaši pozornost si totiž rozhodně zaslouží.
Parametry:
- hmotnost (velikost 42): 323 g
- drop: 0,8 cm
- hloubka vzorku: 6 mm
- svrchní materiál: textilie, syntetika
- mezipodešev: tlumící pěna EVA, FluidFOAM, TrailSHIELD
- cena: od 1850,–