V předvečer svátku všech zamilovaných v roce 2013 uvedl Adidas na trh první model BOOST. Trefil se tehdy do ideální doby – módní fitness vlna se měla teprve zvednout, běžecké skupinky a společné tréninky se stát oblíbenou kratochvílí a „athleisure“ – čili sportovní oblečení a obutí přizpůsobené každodennímu, běžnému nošení – teprve vtrhnout do našich šatníků. Z BOOSTů se stal fenomén, jehož úspěch snad ani v Adidasu nikdo nečekal a letos v únoru přibyl do řady model UltraBOOST19.
BOOST vznikly ve spolupráci s BASFem, jednou z největších agrochemických firem na světě. Revoluční pružný materiál mezipodešve tvořily tisíce maličkých energetických kapslí, které s každým krokem efektivně ukládaly a vzápětí uvolňovaly energii – její návratnost měla být nejvyšší v dějinách běžeckého průmyslu.
Že na reklamních sloganech možná něco skutečně bylo, dokázal o rok a půl později Dennis Kimetto, když v boostech 27. září 2014 zaběhl nový světový rekord na maratonské trati (2:02:57). Boosty měla na nohou v ten den i vítězka mezi ženami Tirfi Tsegaye, stejně jako druhý muž i druhá žena.
V následujících letech představil Adidas model Pure BOOST (2014; materiál boost poprvé tvořil celou mezipodešev) a UltraBOOST (2015; mezipodešev z boost materiálu a svršek z materiálu primeknit). UltraBOOST dokázaly něco, co se běžně běžeckým botám nestává – překročily hranice sportovních a z kecek pro ufuněné pobíhače se stala módní ikona – svršek jim upravovali známí módní návrháři a vystupovaly v nich na koncertech hudební hvězdy.
V prosinci loňského roku představil Adidas nový model UltraBOOST 19, jenž se do běžné distribuce rozšířil na konci února a my měli možnost si jej v obchodě Top4Running vyzkoušet.
A první dojem je víc než dobrý. V Adidasu se rozhodli, že vytvoří botu, která bude ještě lépe sedět a umožní podávat ještě lepší výkon. Cesta k tomuto cíli měla vést přes značné snížení množství komponentů, z nichž se bota skládá. U původních boostů jich bylo 17, u UltraBOOST 19 zbyly už jen čtyři (tedy čtyři hlavní, nepočítají se tkaničky nebo třeba guma na podešvi).
Většinu běžců nicméně zajímá především ona zatracená plastová výztuha, která u původního modelu přidržovala střední část nohy a nejednoho běžce tlačila a dřela natolik, že musel zvolit úplně jinou botu. UltraBOOST 19 je sice také vyztužený, nicméně v tomto případě je výztuha z materiálu mono mesh, jenž podstatně lépe kopíruje pohyb nohy, je měkký, ohebný a přizpůsobí se tak, že o něm vůbec nevíte.
V botách se běží hezky uvolněně. Adidas tvrdí, že se mu odlišným způsobem spojování kuliček z TPU podařilo do mezipodešve dostat o 20 % víc boostu. V porovnání s modelem SolarBOOST (následníkem modelu EnergyBOOST) působí UltraBOOST na noze podstatně lehčeji, přestože jsou to Solary, které váží o pět gramů méně (315 g UltraBOOST 19 a 310 g SolarBOOST v pánské velikosti 42).
Další chvála putuje na adresu svršku. Materiál Primeknit 360 je na noze nesmírně příjemný. Působí skutečně jako „ponožka“, přilne perfektně k noze, ale zároveň ji drží na místě. Je to dáno i tím, že úplet není natažený pouze svrchu a přidělaný k mezipodešvi, ale obepíná celou nohu a zespodu je k mezipodešvi přilepený. Nejzajímavějším prvkem je nicméně pata, která na rozdíl od předchozích modelů pevně obemyká achilovku a drží ji na místě. Je ovšem otázka, co materiál udělá za mokra a jestli by se z tření nedělaly po několika hodinách puchýře.
Název UltraBOOST může u některých běžců evokovat, že se jedná o botu na ultra vzdálenosti. To je něco, co se z krátkého proběhnutí těžko posoudí – otazníkem třeba je, co by ponožka udělala s nohou, jež po deseti, patnácti hodinách běhu v horku nateče.
Na první dojem je to velice sympatická bota jak na tempový, tak na delší, klidný výběh kolem dvou hodin. Je nicméně třeba počítat s tím, že UltraBOOST 19 je bota silniční a nerovnosti nezvládá úplně ideálně. Stačily kočičí hlavy a noha měla tendenci v botě sklouzávat. Podrážka je vyrobená z odolné gumy Continental, jež by jí měla zajistit dlouhou životnost. Jediným zásadnějším negativem, pokud tedy vezmeme jako fakt, že je to jedna z těžších bot, je nakonec cena – 4779 korun za běžecké boty si nemůže dovolit zdaleka každý.
Údaje:
hmotnost: 310 g (velikost 42 2/3)
drop: 10 mm (pata: 29 mm, špička: 19 mm)