V posledních letech se stala značka Reebok na poli sportovních bot spíše synonymem pro výrobce speciálních kecek určených na všemožné Spartan raci případně pro Cross Fit. Teď se však společnost, kterou před jedenácti lety koupil za 3,8 miliardy dolarů Adidas, rozhodla znovu vstoupit do hry a nebojí se prohlašovat, že by se ve výrobě běžeckých bot ráda zařadila po bok Niku či Asicsu.
To, že se Reebok chystá znovu vstoupit na trh s běžeckými botami, se dalo víceméně očekávat, už když v loňském roce podepsal partnerství se sérií vytrvalostních štafetových závodů Ragnar Relay Series. Do roku 2020 by podle oficiálního prohlášení měly běžecké boty tvořit 25 % celkové produkce značky. V Bezva běhu jsme měli možnost otestovat nový model OSR Harmony Road. Od časopisu Runner’s World získala bota na jaře letošního roku titul „Best Runner’s Debut“, a jaký udělala dojem na nás? Na první pohled působí Harmony Road poměrně masivním dojmem. V době doznívajícího minimalistického trendu působí 13mm drop jako běžecká variace dámského podpatku, navíc boty jsou oproti průměrné objemové kecce poměrně těžké – 315 gramů v pánské velikosti 9,5 (což ovšem s tím kopytem pod patou jinak asi nejde). Nepřestávejte ale číst, protože na první, ne úplně nadšený dojem, není v tomto případě radno dát. Harmony Road jsou jako čmelák. Známý citát praví, že čmelák by z aerodynamického hlediska neměl být vůbec schopný létat. To ovšem čmelák netuší, a tak vesele létá dál. A přesně takové jsou Harmony Road. Podle údajů by ta bota neměla stát za moc. Opak je ovšem pravdou.
Vzhledově jsou HR prostě běžecká kecka. Nijak zvlášť nevybočují z průměru a naštěstí (obzvlášť pro konzervativnější muže) se v žádné variantě nedočkáte žádných dramatických barevných kreací. Svrchní část boty tvoří prodyšná bezešvá síťovina, jež by měla zabránit odírání nohy o švy uvnitř boty. Prostor kolem prstů je dostatečný a spolu s pořádně polstrovanou oblastí achilovky a měkkým, tlustým jazykem vzbuzují HR dojem pohodlných bačkor. Bota navíc není vysoká a kotník má tudíž dostatek prostoru k pohybu. V oblasti klenby je bota dvojnásobně vyztužená – spodní měkkou vrstvu překrývá druhý, silnější materiál, jenž má zajistit větší stabilitu. Přední a střední část podrážky je vyrobená z měkčího materiálu, podpatek je naopak výrazně tvrdší, takže při běhu jsou HR skutečně enormně pohodlné. Mezipodešev tvoří KooshRide, jež má absorbovat otřesy při dopadu. Pod patou je kus podrážky vyříznutý tak, abychom se na hmotu – která vypadá jako zažehlovací korálky – mohli podívat (a věděli, na čem že to vlastně běháme). Někteří běžci přirovnávají efekt KooshRide k Boostu od Adidasu. Zbytek podrážky je vyrobený z vysoce přilnavé gumy, takže HR velice dobré drží i na kluzkém povrchu.
Navzdory hmotnosti působí na noze lehce. Po naběhání zhruba dvou set kilometrů po asfaltu a v lehkém terénu není na botě navzdory mé poměrně silné pronaci patrné v podstatě žádné opotřebení. Masivní podrážka a zjevně i velká výdrž Harmony Road přímo předurčuje těžším běžcům, již chtějí především botu na objemový trénink, kterou nebudou muset za pár měsíců nahrazovat novým modelem. K dostání jsou ve čtyřech barevných verzích od 2143,–.