Čtěte i etikety při koupi ovoce nebo zeleniny. I ovoce může obsahovat nebezpečná éčka, přidanou vodu nebo aspik.
Aféra s křehčeným kuřecím masem, které je doslova napumpované vodou nebo další průšvih s napíchanými kusy vepřového masa či mletého masa opět „osvěženého“ o nějaký ten decilitr vody a emulgátory má své pokračování.
Jak se podařilo zjistit, podobnými obchodními praktikami se některé řetězce snaží napakovat i na prodeji ovoce či zeleniny. Do vybraných druhů tito vynalézavci vstřikují vodu, emulgátory, barviva a přírodní ztužovadla. Ovoce tak zůstane déle čerstvé, ale hlavně se zvýší jeho váha. Nejvíce takto trpí dražší exotické ovoce, kde každý dekagram váhy navíc představuje i desetikorunové položky na jeho celkové ceně.
Stále vyšší poptávka českého zákazníka po nízkých cenách ovšem nutí takto upravovat i běžné ovoce, zřídka pak zeleninu. Z pochopitelných důvodů se nejsnáze pumpuje voda a emulgátory do citrusových plodů (citrony, pomeranče, mandarinky apod.). Dále pak do vodních melounů a hroznového vína. Tlak potřebný na vpravení vody do těchto druhů ovoce miniaturními jehličkami nemusí být velký a dané ovoce tak může pojmout až 30% vody navíc.
Doma možná zajásáte, že jste z citronu vymačkali obdivuhodné množství šťávy, ale pravda je bohužel velice smutná. Z citronu vymačkáte jen chemicky upravenou vodu, která byla do citronu vpravena umělým způsobem. Složitější proces pak představuje pumpování vody a emulgátorů do ananasů, jahod či hrušek. I zde lze zvýšit váhu jednotlivého kusu ovoce až o 10%.
Obchodní řetězce ve svých podvodech sází na obecně známý fakt, že maso i ovoce a zelenina jsou vlastně z velké části tvořené vodou. Zejména u ovoce pak informace na etiketě, že „ovocná potravina“ (jak tyto výrobky nazývají), obsahuje nějaké množství vody, vlastně jen dokumentuje množství vody v ovoci. Ale není tomu tak. Informace na etiketě o množství vody je právě voda, která byla vpravena do ovoce navíc uměle.
Řetězce taktéž v poslední době hromadně předělávají své provozovny tak, aby se ovoce a zelenina vážila až u pokladny. Pokud si totiž své ovoce vážíte sami, potom vám z váhy vyjíždí etiketa, která dle zákona musí obsahovat informace o složení. Tam se snadno dočtete o složení banánu, mandarinky nebo ananasu.
Pokud vám ovšem ovoce zváží až u pokladny, žádnou etiketu ani nemáte šanci vidět! Potom si nakupujete takto „vylepšené“ ovoce v dobré víře a ve sladké nevědomosti.
Kromě okrádání zákazníka je ovšem největší riziko zdravotní. U výše uvedeného obrázku citron obsahuje kromě „neškodných“ éček i emulgátor E384 – Citronan isopropylnatý neboli isopropyl citrát, jenž má za úkol ztužovat vodu a zabránit procesu žluknutí, jež v citronu po nějaké době způsobuje stopové množství nenasycených mastných kyselin.
Problém je v tom, že používání tohoto emulgátoru je v ČR zakázáno!
Realita je ovšem smutná. Kromě zakázaného éčka obsaženého v citronu se řetězce nedopouští ničeho nekalého. Pokud na etiketě při vážení označí citron jako „Ovocná potravina – citron“ a vypíší jeho kompletní složení s procentuálním podílem jednotlivých složek citronu, není tento fakt nijak právně napadnutelný. Sporné je vážení ovoce na pokladně, kdy žádnou etiketou pokladní ovoce neopatří.
Jediná dobrá rada pro českého zákazníka je tedy stále stejná: Čtěte etikety. Nekupujte takto upravené ovoce. Stěžujte si u svého obchodníka, že podobné ptákoviny nehodláte kupovat natož konzumovat.
Pozn.: Logo a název prodejce na fotografiích byl záměrně rozostřen.
Aktualizováno (pozn.red.): Podle internetového serveru Potraviny na pranýři www.potravinynapranyri.cz, který spravuje Státní zemědělská a potravinářská inspekce, se u výše uvedeného článku jedná o tzv. hoax – poplašná zpráva z nedůvěryhodného zdroje.
Na výše uvedeném webu uvádí: „Inspektoři Státní zemědělské a potravinářské inspekce se s podobnou etiketou v tržní síti nesetkali. Etiketa v této podobě koluje pouze po sociálních sítích a jeví se jako počítačově upravená. Domníváme se proto, že se v tomto případě jedná o poplašnou zprávu, jejímž cílem je vyvolat zmatek.“
rejža: Kdo se pak má v tom vyznat.
Autor článku Ondřej Kňava bloguje na iDnes.cz